Vad är digital tillgänglighet?
Digital tillgänglighet handlar om att skapa förutsättningar så att så många som möjligt ska kunna använda digitala tjänster. Alltså:
- webbplatser (inklusive e-tjänster, e-handel, intranät och webbaserade applikationer för bokingar, tidrapportering, medlemsregister mm),
- appar,
- e-post och nyhetsbrev,
- innehåll i sociala medier (inklusive video och poddar),
- automater och självbetjäningsterminaler
- mm.
Det ska inte krävas perfekt syn, hörsel eller finmotorik för att utföra digitala ärenden, och inte heller är det okej att den som har nedsättningar av kognitiva förmågor såsom skrivkunnighet, koncentrationsförmåga, arbetsminne eller liknande ställs utanför den digitala världen.
Vilka krav finns det på digital tillgänglighet?
Sedan 2020 finns lagkrav på digitala tjänster som är finansierade med offentliga medel, den så kallade DOS-lagen. Lagen pekar på två standarder, EN301549 och WCAG. Tillsynsmyndighet är Digg - Myndigheten för digital förvaltning. Sommaren 2025 blir tillgänglighetsdirektivet svensk lag och tjänster som omfattas är banktjänster, e-handel, persontransporter, e-böcker, medietjänster och elektroniska kommunikationstjänster. Lagkraven kommer även denna gång att i huvudsak peka på EN301549 och WCAG, men nu tillkommer en del andra krav, som till exempel krav på begripligt språk för banktjänster.
Metamatrix medarbetare har pågående uppdrag inom standardiseringen av EN301549, och har flera gånger haft uppdrag kopplade till tillgänglighetsreglering åt tillsynsmyndigheterna för både DOS-lagen och den nya lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet. Även om vi inte tillhandahåller juridiska tjänster är vi väl insatta i lagstiftningen på just detta område, och kan hjälpa er att förstå relevanta standarder och den praktiska tillämpningen.
Vad är affärsnyttan med digital tillgänglighet?
De nya lagarna driver på utvecklingen, men det finns också många andra goda argument för tillgänglighet:
Att designa och utveckla digitala tjänster så att många som möjligt kan använda dem underlättar för alla användare. Det skapar förutsättningar för att fler kan använda tjänsten och att fler kommer att vara nöjda med tjänsten. Potentiella vinster är fler besökare, nöjdare kunder, ökade intäkter, minskade legala risker. Om man gör rätt från början så behöver man inte riskera dyra omarbetningar så minskade kostnader över tid är också en potentiell vinst. Tillgängliga digitala tjänster uppskattas även av sökmotorer och belönas med att hamna högre i resultatlistan vid en sökning.