Tillgänglighet
Vi har jobbat med tillgänglighet på webben längre än de flesta och vi vill göra livet enklare för så många människor som möjligt, oavsett funktionsförmåga.
Våra tjänster inom digital tillgänglighet
Tillgänglighetsanalys - Kallas även tillgänglighetsgranskning och ger en nulägesbild av hur tillgänglig er tjänst är och är en bra start för att förbättra tillgängligheten i tjänsten. Våra redovisningar av granskningsresultat brukar vara uppskattade eftersom de i praktiken blir väldigt relevanta och aktuella kortkurser i tillgänglighet.
Utbildning - Vi erbjuder många typer av utbildningar om digital tillgänglighet som vi kan skräddarsys för att passa er organisation:
- Breda introduktionskurser på allt mellan en halvtimma (för att fortbilda och inspirera hela organisationer) och någon dag (grundutbildning för personer som ansvarar för eller arbetar med digitala tjänster).
- Fördjupande utbildningar för t.ex. kommunikatörer, UX/UI-designers, frontend-utvecklare, testare eller personer i ledande befattning.
Dessutom har vi öppna kurser i samarbete med olika kursföretag. Däribland Webbdagarna Academy och Adda.
Expertrådgivning inom digital tillgänglighet - Personlig rådgivning av våra experter om allt som rör digital tillgänglighet. Vi har olika modeller och upplägg. För vissa kunder har vi längre åtaganden och avtal, för andra har vi en timbank.
Användningstester - Användningstester med person med funktionsnedsättning är ett oslagbart sätt att fånga upp sådana brister som inte motsvaras av krav i standarder och praxis.
Stöd till utvecklingsteam eller konsult på plats - Har ni behov att stärka upp ert utvecklingsteam med expertkompetens inom digital tillgänglighet så erbjuder vi konsult på plats eller distans.
GAP-analys digital tillgänglighet - En GAP-analys av digital tillgänglighet ger er en handlingsplan för att nå era mål med digital tillgänglighet.
Mognadsmätning digital tillgänglighet - Hur mogna är ni som organisation inom digital tillgänglighet?
Vad är digital tillgänglighet?
Digital tillgänglighet handlar om att skapa förutsättningar så att så många som möjligt ska kunna använda digitala tjänster. Alltså:
- webbplatser (inklusive e-tjänster, e-handel, intranät och webbaserade applikationer för bokingar, tidrapportering, medlemsregister mm),
- appar,
- e-post och nyhetsbrev,
- innehåll i sociala medier (inklusive video och poddar),
- automater och självbetjäningsterminaler
- mm.
Det ska inte krävas perfekt syn, hörsel eller finmotorik för att utföra digitala ärenden, och inte heller är det okej att den som har nedsättningar av kognitiva förmågor såsom skrivkunnighet, koncentrationsförmåga, arbetsminne eller liknande ställs utanför den digitala världen.
Vilka krav finns det på digital tillgänglighet?
Sedan 2020 finns lagkrav på digitala tjänster som är finansierade med offentliga medel, den så kallade DOS-lagen. Lagen pekar på två standarder, EN301549 och WCAG. Tillsynsmyndighet är Digg - Myndigheten för digital förvaltning. Sommaren 2025 blir tillgänglighetsdirektivet svensk lag och tjänster som omfattas är banktjänster, e-handel, persontransporter, e-böcker, medietjänster och elektroniska kommunikationstjänster. Lagkraven kommer även denna gång att i huvudsak peka på EN301549 och WCAG, men nu tillkommer en del andra krav, som till exempel krav på begripligt språk för banktjänster.
Metamatrix medarbetare har pågående uppdrag inom standardiseringen av EN301549, och har flera gånger haft uppdrag kopplade till tillgänglighetsreglering åt tillsynsmyndigheterna för både DOS-lagen och den nya lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet. Även om vi inte tillhandahåller juridiska tjänster är vi väl insatta i lagstiftningen på just detta område, och kan hjälpa er att förstå relevanta standarder och den praktiska tillämpningen.
Vad är affärsnyttan med digital tillgänglighet?
De nya lagarna driver på utvecklingen, men det finns också många andra goda argument för tillgänglighet:
Att designa och utveckla digitala tjänster så att många som möjligt kan använda dem underlättar för alla användare. Det skapar förutsättningar för att fler kan använda tjänsten och att fler kommer att vara nöjda med tjänsten. Potentiella vinster är fler besökare, nöjdare kunder, ökade intäkter, minskade legala risker. Om man gör rätt från början så behöver man inte riskera dyra omarbetningar så minskade kostnader över tid är också en potentiell vinst. Tillgängliga digitala tjänster uppskattas även av sökmotorer och belönas med att hamna högre i resultatlistan vid en sökning.
Vill du veta mer?
Vi gillar att prata om allt som berör webben.