Senaste blogginläggen
Här delar vi med oss av sånt vi pratar om och inspireras av på Metamatrix. Läs om digital kommunikation, webbutveckling, UX, verktyg och metoder.
-
Bästa tipset till alla produktägare
Att som produktägare engagera sig ordentligt i användarresearch är snudd på obligatoriskt om man vill lyckas i rollen. Produktutveckling kräver löpande analys, prioritering och förmåga att fatta beslut i vägvalsfrågor kring produktdesign och annat. Dessutom är det KUL!
-
Dark Patterns - blir du lurad på nätet?
Har du någon gång registrerat dig på en webbsida för att sedan undra vad syftet var? Har du köpt något som du ångrat redan nästa dag? Fylls din inkorg av en massa reklam och nyhetsbrev som du inte minns att du har signat upp dig för? Då är det stor risk att du har stött på något som på engelska kallas Dark Patterns.
-
Vad menas med kundresor?
Kundresan visualiserar upplevelser och utmaningar dina kunder eller användare har när de interagerar med era produkter och tjänster. En karta som visar vad kunden gör innan, under och efter användningen av en tjänst eller produkt. Kundresor hjälper er att se kundens verklighet och anpassa er efter den.
-
8 steg mot nytt och effektivt innehåll
Det behöver inte vara en oöverkomlig utmaning att ta tag i innehållet inför att ni ska göra om webbplatsen eller ta fram en ny webb, intranät eller digital tjänst. Tricket är att göra det systematiskt och steg för steg. Följ våra 8 steg mot ert nya innehåll.
-
Varför är användartester så viktiga?
Vi utför användningstester för att förenkla många av de vägval som måste göras för att skapa en enkel och effektiv webbplats.
-
Avocados and accessibility maturity
The W3C has published a model for measuring accessibility maturity. Metamatrix made a simplified version: the Avocado model.
-
Hur mogna är ni inom tillgänglighet?
W3C har tagit fram en ny modell som mäter mognad inom digital tillgänglighet. Vi har förenklat den och kallar den för Avokadomodellen.
-
A11y-testverktygens blinda fläckar
Det finns olika slags verktyg för att granska och analysera hur tillgänglig en webbplats är. Vi har testat hur bra de är.
-
Vad menas med behovsanalys och förstudier?
I en förstudie eller behovskartläggning gör vi research, tar reda på fakta kring användarnas behov och analyserar förutsättningarna för att skapa en digital tjänst som utgår ifrån användarnas behov.
-
Vad menas med designsprint?
Har ni en utmaning som ni behöver snabba och kreativa lösningar på? Vill ni köra och testtrycka era idéer för att se om den flyger innan ni investerar pengar och tid i utveckling? Då ska ni köra en designsprint.
-
Vad menas med upplevelsekartläggning?
Om vi stannar upp och lyssnar till hur användarna använder våra produkter kan vi få direkta svar på hur tjänster kan ge mest nytta. En lösning på det är att ta fram en Upplevelsekarta (User Experience Map), ett verktyg som flyttar beslutsprocesser närmare slutanvändaren, och gör framtiden lite mindre suddig.
-
8 tips som gör din roll som produktägare enklare
Att vara produktägare innebär ofta att du har en central roll i verksamheten. Du rör dig i gränslandet mellan IT och affären och är teamets bodyguard mot stakeholders. I den här artikeln listar vi åtta tips på hur du som produktägare kan få det enklare i din roll.