Bakgrund och utmaning
Från och med juni 2025 blir EU:s tillgänglighetsdirektiv (European Accessibility Act) svensk lag. För bussbranschen innebär det att bland annat webbplatser, appar, biljettsystem och självbetjäningsterminaler måste leva upp till tydliga krav på digital tillgänglighet. Sveriges Bussföretag, som samlar både kommersiell linjetrafik och turist- och beställningstrafik, ville förbereda sina medlemmar på bästa möjliga sätt. Metamatrix fick därför uppdraget att både kartlägga nuläget och ta fram en konkret vägledning för hur man kan uppfylla de kommande kraven.
Uppdragets mål
Nulägesanalys
- Förstå hur medlemsföretagen arbetar med digital tillgänglighet idag.
- Identifiera de största utmaningarna och kunskapsluckorna.
Vägledning
- Ta fram ett praktiskt dokument (”checklista”) som förklarar de nya lagkraven.
- Ge råd och konkreta åtgärdsförslag anpassade till bussbranschen.
Så genomförde vi uppdraget
1. Uppstart
Vi började med ett gemensamt planeringsmöte för att stämma av ambitioner, tidsplan och vilka personer hos medlemsföretagen som skulle delta i arbetet.
2. Djupintervjuer och enkät
- Vi intervjuade ett antal medlemsföretag för att få en fördjupad bild av deras nuläge, utmaningar och behov.
- Utifrån analysen av intervjuerna utformades en kompletterande enkät som skickades ut till resterande medlemmar för att få bredare statistisk underbyggnad.
3. Analys och workshop
- Intervju- och enkätresultaten analyserades och presenterades på en gemensam workshop.
- Där diskuterade vi bland annat hur nya tillgänglighetskrav påverkar olika typer av bussverksamhet och vilka områden som behöver extra fokus (t.ex. informationsflödena, självbetjäningsterminaler, vilka som omfattas, kundservice).
4. Vägledning – lagkrav på digital tillgänglighet
- Parallellt tog vi fram en vägledning som steg för steg beskriver krav, övergångsregler och praktiska tips.
- Innehållet vävdes ihop med insikterna från nulägesanalysen så att vägledningen blev så relevant och användbar som möjligt.
5. Slutleverans och rekommendationer
-
Vi sammanställde våra slutsatser i en slutrapport: nulägesanalys, färdig vägledning samt förslag på hur Sveriges Bussföretag kan fortsätta stötta sina medlemmar.
-
Genom att sammanfatta nyckelinsikterna i konkreta checklistor samt förslag på arbetsprocess blev det enkelt för medlemsföretagen att komma igång med sina åtgärder.