Nulägesanalys och vägledning inför nya lagkrav på digital tillgänglighet

Från och med juni 2025 blir EU:s tillgänglighetsdirektiv (European Accessibility Act) svensk lag. Sveriges Bussföretag, som samlar både kommersiell linjetrafik och turist- och beställningstrafik, ville förbereda sina medlemmar på bästa möjliga sätt.

Bakgrund och utmaning

Från och med juni 2025 blir EU:s tillgänglighetsdirektiv (European Accessibility Act) svensk lag. För bussbranschen innebär det att bland annat webbplatser, appar, biljettsystem och självbetjäningsterminaler måste leva upp till tydliga krav på digital tillgänglighet. Sveriges Bussföretag, som samlar både kommersiell linjetrafik och turist- och beställningstrafik, ville förbereda sina medlemmar på bästa möjliga sätt. Metamatrix fick därför uppdraget att både kartlägga nuläget och ta fram en konkret vägledning för hur man kan uppfylla de kommande kraven.

Uppdragets mål

Nulägesanalys

  • Förstå hur medlemsföretagen arbetar med digital tillgänglighet idag.
  • Identifiera de största utmaningarna och kunskapsluckorna.

Vägledning

  • Ta fram ett praktiskt dokument (”checklista”) som förklarar de nya lagkraven.
  • Ge råd och konkreta åtgärdsförslag anpassade till bussbranschen.

Så genomförde vi uppdraget

1. Uppstart

Vi började med ett gemensamt planeringsmöte för att stämma av ambitioner, tidsplan och vilka personer hos medlemsföretagen som skulle delta i arbetet.

2. Djupintervjuer och enkät

  • Vi intervjuade ett antal medlemsföretag för att få en fördjupad bild av deras nuläge, utmaningar och behov.
  • Utifrån analysen av intervjuerna utformades en kompletterande enkät som skickades ut till resterande medlemmar för att få bredare statistisk underbyggnad.

3. Analys och workshop

  • Intervju- och enkätresultaten analyserades och presenterades på en gemensam workshop.
  • Där diskuterade vi bland annat hur nya tillgänglighetskrav påverkar olika typer av bussverksamhet och vilka områden som behöver extra fokus (t.ex. informationsflödena, självbetjäningsterminaler, vilka som omfattas, kundservice).

4. Vägledning – lagkrav på digital tillgänglighet

  • Parallellt tog vi fram en vägledning som steg för steg beskriver krav, övergångsregler och praktiska tips.
  • Innehållet vävdes ihop med insikterna från nulägesanalysen så att vägledningen blev så relevant och användbar som möjligt.

5. Slutleverans och rekommendationer

  • Vi sammanställde våra slutsatser i en slutrapport: nulägesanalys, färdig vägledning samt förslag på hur Sveriges Bussföretag kan fortsätta stötta sina medlemmar.

  • Genom att sammanfatta nyckelinsikterna i konkreta checklistor samt förslag på arbetsprocess blev det enkelt för medlemsföretagen att komma igång med sina åtgärder.

Resultat och värde

  • Ökad förståelse bland medlemmarna för vad lagen innebär och hur de stegvis kan uppfylla kraven på digital tillgänglighet.
  • Konkreta verktyg i form av vägledningen, som innehåller både lagreferenser och praktiska exempel (t.ex. hur man bör organisera arbetet och hur man bäst anpassar webbsidor, appar och biljettautomater).
  • Förankrat i verkligheten tack vare intervjuer och workshop där medlemsföretagen själva bidrog med sina frågor, farhågor och idéer.

Metamatrix roll och expertis

Våra seniora konsulter drev projektet i en teamleverans.

Pär Lannerö, senior expert inom digital tillgänglighet, ansvarade för att tolka direktivet och säkerställa att vägledningen matchar EU-kraven.

Daniel Andersson, senior verksamhetsutvecklare/utredare, ledde intervjuer, enkäter och workshops samt höll ihop projektet och analysen.

Kajsa Billengren, UX-designer ansvarade för pedagogiska visualiseringar och illustrationer i vägledningen, metodupplägg på workshopen samt analyser av enkätresultat.

Med kombinationen av djup kunskap inom tillgänglighet, branschförståelse och beprövade metoder för användarcentrerad utveckling kunde vi leverera en heltäckande nulägesanalys och en skräddarsydd vägledning som ger medlemmarna i Sveriges Bussföretag bästa möjliga förutsättningar att möta de nya lagkraven.

Mer om digital tillgänglighet

Händer som läser på ett tangentbord med blindskrift.

Tillgänglighet

Det ska inte krävas perfekt syn, hörsel eller finmotorik för att tillägna sig innehåll på webben. Webben ska vara tillgänglig för alla. Vi har jobbat med digital tillgänglighet längre än de flesta. Vi vill göra livet enklare för så många människor som möjligt, oavsett funktionsförmåga. Arbetet med att förbättra den digitala tillgängligheten genomsyrar allting vi gör.

Finger som trycker på knapp på tangentbord. På tangenten står det Digital accessibility

Föreläsning: Introduktion till tillgänglighet

Digital tillgänglighet blir allt viktigare i takt med att samhället digitaliseras. Användarnas behov har alltid funnits, men nu skärps även lagkraven.

Cut up loaf of bread with a jar of butter on the side.

Bread and butter accessibility

All at once is simply too much. Especially if people are telling you to hurry up. Introducing the butter spread method.

Daniel Andersson, porträtt

Daniel Andersson

Utredare/analytiker, projektledare och förändringsledare