Ett tips är att inte överanvända nyckelord i sidrubriken eftersom Google kan välja att använda en annan text som rubrik, eller meta description i sökresultatlistan. Det är alltså inte säkert att det du valt att skriva i title-taggen och meta description kommer att visas av Google. Tänk också på att det kan dröja en tid efter att du ändrat något innan Google fångar upp det och visar i sökresultatet.
Meta description är en kort beskrivning av den aktuella webbsidan. Sökmotorerna använder meta description för att visa ett kort utdrag av vad sidan innehåller. Det är den lilla snutt text som syns i sökresultatet under rubriken, se bilden ovan.
Många av dagens CMS genererar automatiskt en meta description av sidan, ofta utifrån sidans ingress och placerar som meta description om du själv inte skrivit en egen. Kolla med din leverantör hur det fungerar på just er webbplats och i ert CMS.
Meta description ska inte vara längre än 155 tecken inklusive blanksteg för att få plats i Googles sökresultat. Därefter finns det risk att meningarna trunkeras. Se exempel nedan på en lagom lång meta description.
I sidans rubrik (H1) ska gärna nyckelorden vara unika för sajten och naturligtvis spegla innehållet på sidan. Efterföljande mellanrubriker (H2, H3, H4) ska tillsammans med huvudrubriken ge användaren en bra bild av innehållet. Att använda rätt formaterade rubriker för att strukturera texten är också viktigt för den digitala tillgängligheten. De flesta åtgärder du gör för att förbättra din SEO är också bra för den digitala tillgängligheten!
Placera nyckelorden i början av rubrikerna. Det är bra för din SEO men hjälper också användare som skumläser. Många användare läser inte hela rubriker i ett sökresultat, på en sida eller i en meny, utan de ser ofta bara de allra första orden i rubrikerna.
Maxlängd på sidans rubrik (H1) bör vara cirka 50-60 tecken om du vill vara säker på att hela rubriken ska synas på Google. Framför allt gäller detta om ni använder sidans rubrik som title, se ovan. Om rubriken är längre än 60 tecken finns risk att rubriken trunkeras i Google, och det är ju inte snyggt.
Riktlinjer för sidans rubriker:
- Placera viktiga nyckelord i början av rubrikerna.
- Skriv en unik rubrik till varje sida på sajten.
- 65-75 tecken i H1 inklusive blanksteg i rubriken.
Låt sidans rubrik och mellanrubrikerna på sidan tillsammans bilda en helhet som ger användaren översikt.
Hur får jag sökmotoroptimerade bilder?
Än så länge kan inte sökmotorer tolka innehållet i en bild enbart genom att ”titta” på den. Därför behöver du hjälpa Google att förstå vad bilden innehåller. Det gör du genom att döpa bilden med ord som beskriver vad den visar och genom att skriva en alt-tagg som tydligt beskriver vad bilden föreställer. Google använder dina alt-taggar för att förstå innehållet på sidan och premierar därför alt-texter när det kommer till SEO.
Alt-taggen är också det som en skärmläsare läser upp för en blind person som inte själv kan se bilden. Ytterligare en anledning till att ge bilden en bra beskrivande alt-tagg.
Exempel på alt-text för bild som visas tydligt med Chrome-tillägget Alt Text Tester.
Hur anpassar jag länkar till sökmotorer och människor?
Även länkarna på en sida bör innehålla relevanta nyckelord för att hjälpa din SEO. Google premierar nyckelord i länkar eftersom länkarna ofta visar för användaren hur ditt innehåll hör ihop och relaterar till annat innehåll. Försök därför att skriva innehållsrika länkar med tydliga nyckelord och undvik så kallade läs-mer-länkar som inte säger något för vare sig sökmotorerna eller dina användare vart länken leder. Både interna och externa länkar är bra för din SEO.
Hur blir brödtexten en bra SEO-text?
Det bästa du kan göra med dina texter är att skriva bra, unikt, välskrivet innehåll som är anpassat för dina användare. Nyckelorden ska förekomma i texterna och ska naturligtvis användas naturligt. Undvik att komma upp i för hög andel nyckelord, men om du tar sikte på en förekomst mellan 1-3 procent hamnar du troligtvis bra. Nyckelord med en förekomst på över 10 procent kommer sökmotorerna att betrakta som misstänksamt och kanske som sökordsutfyllnad. Dessutom blir det svårt att läsa texten.
Skriv lagom långt. Tidigare sa man att omkring 300 ord var ok för en bra SEO-anpassad text, men nu lutar det mer åt att Google premierar texter på minst 1000 ord, gärna längre.