SEO-analys och SEO-strategi

SEO-analys och SEO-strategi hjälper er att lyfta ert innehåll så att era relevanta målgrupper hittar er via sökmotorerna. Du behöver ha koll på SEO om du vill få bättre ranking, det vill säga komma högre upp i sökmotorernas träfflistor - den så kallade SERP:en.

I ett SEO-uppdrag är det viktigt för oss att veta vad ni vill med webbplatsen så var beredd på att vi kommer vilja prata om era mål med webbplatsen innan vi gör SEO-arbetet. Ingen fara om du inte har stenkoll på det idag. Saknar ni det så börjar vi i den änden.

När du anlitar oss för ditt SEO-uppdrag lovar vi att du kommer att få bättre koll på vad SEO är och hur det fungerar efter att vi slutfört uppdraget.

SEO-analys och strategi i sex steg

1. Vilka verktyg finns idag?

Vi inleder med att titta på vad webbplatsen har för förutsättningar att leverera oss data idag, och tar fram förslag på förändringar i antingen uppsättning av verktyg eller om vi behöver komplettera. Inledningsvis handlar det kanske om att spåra sökningar i den interna sökmotorn eller kika i Google Search Console.

Om ni redan har en lista med önskade sökord som ni vill ranka på tar vi naturligtvis gärna del av den.

2. Sammanfattning av dagens sökningar

Sedan tittar vi på vad era användare söker på för att komma till webbplatsen idag. Och hur ni rankar på de orden. Vi tittar även på hur användarna söker på sajten och vilka sidor de står på när de gör det. Det gör vi för att ta reda på om det eventuellt saknas innehåll.

Vi tittar också på nuvarande positioner för era sökord som är relaterade till ert varumärke.

3. Relaterade sökord

Vi tar fram en lista på relaterade sökord som ni idag skulle kunna använda för att komma högre upp i sökmotorernas träfflistor och tittar även på deras konkurrensnivå och möjligheter för er att ta plats med hjälp av dem. Relaterade sökord är de ord som andra människor söker på i till exempel Google relaterat till de ord ni använder idag och de ord som besökare söker på för att komma till er.

4. Konkurrenternas sökord och konkurrensnivå

Vi analyserar sökord, sökvolym och trender hos era konkurrenter och gör en gedigen sammanställning där vi jämför detta med era nuvarande sökord.

5. Teknisk och redaktionell genomgång

Vi går igenom er nuvarande webbplats och tittar på de enskilda sidorna ur en redaktionell och teknisk synvinkel så kallad on page SEO.

6. SEO-strategi

Sammantaget ger det här oss möjlighet att göra en gedigen analys och sammanfatta våra rekommendationer så att ni får en åtgärdslista för webbplatsen och en strategi för arbetet att börja klättra högre i sökmotorerna.

Åtgärder för SEO på din sajt

Vi hjälper gärna till med att såväl genomföra de redaktionella SEO-förbättringarna som att ta fram nytt redaktionellt innehåll som behövs för att förbättra er SEO.

* SERP står för Search Engine Result Page och är med andra ord den sida som sökresultatet kommer upp i.

Mer om SEO

Förstoringsglas som zoomar in en bit av en webbplats på en datorskärm

Tips sökmotor­optimering

Vill du förbättra sökmotoroptimeringen på din webbplats? Det finns en mängd parametrar, både tekniska och redaktionella som du behöver lära dig.

Skärmdumpar från flera ställen med inringade rubriker  där det står Tipsom titlar på webben

Tre tips om titlar på webben

Sidtiteln är ofta den del av en webbsida som når flest personer! Ändå är den ofta bortglömd. Eller missbrukad. Använd titlar på rätt sätt och bli en mästare på webben!

Händer sträcker sig efter post-its på en whiteboard

8 steg mot nytt och effektivt innehåll

Det behöver inte vara en oöverkomlig utmaning att ta tag i innehållet inför att ni ska göra om webbplatsen. Följ våra 8 steg mot ert nya innehåll.

Publicerad: