1. Tänk efter före
Börja med att fråga dig själv varför du skriver den här texten? Vem skriver du för? På vilket sätt hjälper din text läsaren? Din text ska tillföra ett värde för läsaren, annars behöver den inte publiceras överhuvudtaget. Ingen kommer läsa din text om den inte träffar läsaren i hjärtat, ger svar på frågor eller hjälper till att lösa ett problem.
2. Viktigast först
Dra inte ut på det, skriv alltid det viktigaste först. Sen kan du gå in på detaljer och bakgrund. Du har några få sekunder på dig att fånga din läsares intresse innan han eller hon klickar sig vidare. Så se till att du berättar det viktigaste direkt, annars är risken stor att ingen orkar läsa texten.
3. Skriv kortfattat
Även om utrymmet på webben är obegränsat är det ingen bra idé att brodera ut orden. Skriv kortfattat. Kortfattat betyder inte att kortast text vinner utan att texten ska innehålla det som behövs - och inget mer. Ta bort upprepningar och stryk stycken, meningar och ord som inte tillför något. Det är lättare att skriva en lång, dålig text än en kortfattad, bra text.
4. Bra struktur fångar skumläsaren
Sätt en tydlig rubrik som ger svar på vad texten handlar om och varför den är värd att lägga tid på att läsa. En ingress som sammanfattar det viktigaste är en bra inledning. Använd mellanrubriker och dela in texten i stycken så att din läsare snabbt får en överblick över vad den innehåller. Punktlistor lättar upp och gör texten mer överskådlig.
5. Krångla inte till det
Skriv enkelt, lättbegripligt och använd ord som din läsare söker efter - hur ska någon annars kunna hitta dig på Google? Undvik långa svåra ord, fackuttryck och förkortningar. Använd ett aktivt språk*, det gör texten levande och lättare att förstå.
Till sist ett bonustips, låt någon annan läsa din text innan du trycker på publicera. Det är så lätt att bli hemmablind.
* Aktivt språk
Passiva verb: Texten skrivs och publiceras...
Aktiva verb: Jag skriver och publicerar texten...
Med aktiva verb tvingas du berätta vem som gör något och texten blir lättare att läsa. Undvik också substantiveringar. Skriv till exempel Vi betalar ut pengarna imorgon istället för Utbetalning sker imorgon.