Digital hållbarhet handlar om mer än de gröna frågorna klimat, energi och naturresurser. Ekologiska aspekter av hållbarhet är jätteviktiga, men digital tillgänglighet är också relevant för de sociala och ekonomiska dimensionerna av hållbarhet. Social hållbarhet har fokus på ett inkluderande, jämlikt och tolerant samhälle med delaktiga människor. Ekonomisk hållbarhet är också nödvändigt, eftersom vi i praktiken måste hushålla även med pengar.
Det finns en hel del du kan göra för att bidra till alla aspekter av digital hållbarhet.
Hjälp användaren att hitta på din sajt
Med en bra navigation och sökfunktion behöver inte användare leta så mycket. Det minskar både frustration hos användarna och antal sidladdningar, och därmed belastning på servrar och nät. Ett smart sökgränssnitt som presenterar sökordsförslag, felstavningar med mera kräver visserligen en ansvarig person som arbetar med sökmotorn, analyserar sökord och sökträffar och ser till att användarna får träff på det de söker på. Men tar ni er den tiden bidrar ni både till social och ekologisk hållbarhet. Minskad frustration och färre sidladdningar.
Hjälp användaren att hitta på nätet
På liknande sätt går det att spara både mänsklig energi och teknisk energiförbrukning redan innan användaren kommit till din sajt! Ju bättre du lyckas med din sökmotoroptimering, desto snabbare kommer användarna att hitta innehållet. Det finns bra online-verktyg som du kan använda för att analysera din externa söktrafik, till exempel Google Search Console och Google Trends.
Hjälp användaren att fatta bra beslut
Ju mer begripliga, tydliga och vältestade dina tjänster är desto enklare för användare att fatta kloka beslut. I exempelvis e-handel kan det leda till färre felköp, färre returer och onödiga transporter. I alla typer av digitala tjänster behövs tydlighet och tillgänglighet för att undvika irritation och avhopp från flöden.
Du kan minska både frustration, transporter och slöseri genom att användningstesta dina tjänster tidigt. En annan väg att gå är att ta fram kundresor för att hitta förbättringspotential i dina tjänster. Var kan du minska dina användares frustration?
Satsa på tillgänglighet både för användarnas och din egen skull
När du jobbar med digital tillgänglighet blir det fler som kan använda dina tjänster. Ju fler som kan använda dina tjänster smidigt och utan problem, desto mindre frustration, ökad delaktighet och minskat behov av assistans och minskat tryck på kundtjänst. Alla vinner på det. Ställ krav på din leverantör kring digital tillgänglighet i era tjänster.
Du kan också testa tillgänglighet på din webbplats själv.
Tala klarspråk
Du kan undvika mycket frustration och få dina användare att känna sig mer inkluderade genom att skriva begripliga texter. Inte ens juridiska texter behöver vara skrivna på ett högtravat komplicerat språk. Juridiska texter behöver vara korrekta, men inte krångliga.
Välj grön hosting
Välj webbhotell och andra driftpartners som är klimat- och miljövänliga så minskar dina ekologiska fotavtryck. Idag finns det flera företag som går ut med att deras tjänster drivs av förnybar energi. En lista hittar du på The Green Web Foundation. Men listan är inte fullständig utan det finns säkert flera hostingpartners och webbhotell i Sverige som erbjuder grön hosting. Fråga åtminstone din tilltänkta leverantör hur det är hos dem, så att de förstår att kunderna bryr sig om mer än bara prislappen!
Pandemin lärde oss att använda onlineforum – det är bra
Digitaliseringen har fått en skjuts av pandemin och vi vet alla att det har minskat resandet betydligt. Numera hanterar vi många möten online som tidigare kanske skulle ha medfört onödiga flyg- eller bilresor. Vi längtar alla efter att träffas och kunna vara kreativa i samma rum, men håll kvar tanken att fortsätta använda onlineforum för dina arbetsmöten då och då och minska ditt framtida resande. Det värnar både om miljö och ekonomi.
Det finns så mycket mer du kan göra för att arbeta för en mer hållbar digital tjänst. Kika mer på vårt seminarium om digital hållbarhet eller läs vår artikel Under ytan på en hållbar webbplats.