Innehåll
Vad är Google Tag Manager Server?
Datahantering på egen server
Filter mellan er webbplats och FAANG
Högre kvalité på spårning
Bättre prestanda med färre anrop
Kan vi sluta använda varianten av Google Tag Manager som körs webbläsaren?
Frågor och svar

Observera att Google Tag Manager Server är i så kallad beta, vilket innebär att produkten inte är lanserad på riktigt ännu. En del saker kan ändras, läggas till eller tas bort innan tjänsten lanseras på riktigt.

Beta-versionen lanserades i augusti 2020. Ofta brukar det dröja minst ett år från att Google lanserar en produkt i beta-version tills den lanseras på riktigt.

Vad är Google Tag Manager Server?

Google Tag Manager Server är den femte varianten av Google Tag Manager. De övriga fyra är webbläsare, AMP, iOS och Android. Alla varianter körs antingen i besökarnas webbläsare eller på mobiltelefonen i appen. Som namnet antyder körs Google Tag Manager Server på en server på samma sätt som en webbplats körs på en server. Precis som övriga varianter är Google Tag Manager Server en del av Google Marketing Platform.

Idag kör ni förmodligen många olika tjänster på er webbplats, till exempel Google Analytics, Matomo, Facebook Pixel, Linkedin Pixel och kanske många många flera olika tjänster. Varje tjänst skickar en eller flera anrop tillbaka till deras egna serverar.

Genom att använda Google Tag Manager Server skickar ni endast ett anrop per händelse till verktyget. Från servern skickas sedan anropen vidare de de tjänster ni använder, till exempel Google eller Facebook.

Illustration över hur tagghanterare som Google Tag Manager fungerar. Utifrån en händelse som ett klick skickar tagghantaren vidare data till olika verktyg som Google, Facebook och Linkedin.

Google Tag Manager i webbläsaren skickar en anrop till varje tjänst som används på webbplatsen.

Illustration över hur Google Tag Manager Server fungerar. Utifrån en händelse som ett klick skickas data till Google Tag Manager Server som sedan skickar vidare till olika verktyg som Google, Facebook och Linkedin.

Google Tag Manager Server skickar ett anrop till en server som sedan skickar vidare till flera tjänster.

Datahantering på egen server

Ni kan sätta upp er egen server som ni kör Google Tag Manager Server på. Just nu är det endast möjligt att sätta upp servern i Googles molnlösning, Google Cloud Platform. Förhoppningsvis blir det möjligt att köra tjänsten även i andra molnlösningar och kanske på en helt egen server. Det här hjälper er att förbättra er data governance.

Google Cloud Platform har datacentraler på flera platser i Europa, men inte i Sverige. Den närmaste datacentralen för oss är i Tyskland, men det finns också i Belgien, Schweiz och Storbritannien. Google har datacentraler även i Finland och Nederländerna men de har inte stöd för tjänsten App Engine som Google Tag Manager Server använder.

Att sätta upp en egen server innebär att er webbanalys kommer att börja kosta. Dels för uppsättning och förvaltning av servern, men också en månadskostnad baserad på hur mycket trafik som servern har. Det är inte lika lätt att hantera Google Tag Manager Server på egen hand.

Filter mellan er webbplats och FAANG

I Google Tag Manager Server kan till exempel IP-adress filtreras eller helt tas bort.

Facebook, Amazon, Apple, Netflix och Alphabet (Googles moderbolag) förkortas ofta för FAANG. Det finns en stigande oro hur de här organisationerna hanterar den data de samlar in både på sina egna plattformar men också från webbplatser som använder deras verktyg.

Google Tag Manager Server blir ett filter där ni kan filtrera bort IP-adresser och andra egenskaper som vilken webbläsare besökare använder eller vilken storlek de har på skärmen. Ni bestämmer vad som ska skickas vidare till era andra tjänster.

Google och andra organisationer kommer aldrig direkt få anrop från era besökare. De kommer att se att anropen kommer från servern ni satt upp och den data ni har valt att skicka vidare.

Högre kvalité på spårning

Den senaste åren har webbläsare fått bättre stöd för att säkra användarnas integritet. Apple har varit ledande med deras Intelligent Tracking Prevention (ITP) som bland annat begränsar hur länge kakor och kakliknande tekniker sparas i Safari. I och med version 2.3 av ITP tas kakor satta med Javascript bort efter sju dagars inaktivitet av besökare.

Google Analytics och andra tjänster sätter sina kakor med hjälp av Javascript. När de tas bort innebär det till exempel att mängdvärden som antal användare, unika webbläsare, på webbplatsen blir högre.

Genom att använda Google Tag Manager Server sätts alla kakor av servern istället för med Javascript. ITP tar inte bort kakor efter en viss tidsperiod om de satts på servern. Det gör att spårningen kan bli bättre.

Bättre prestanda med färre anrop

Ett vanligt problem är alla spårningsverktyg och pixlar på webbplatser påverkar prestandan negativt. De påverkar inte att er webbplats laddas in långsamt, men däremot innebär många olika verktyg på webbplatsen att kanske inte alla anrop hinner skickas iväg. Det blir en skillnad mellan till exempel hur många sidvisningar som registreras i olika verktyg.

Med Google Tag Manager Server kan antal anrop minskas. Som bäst kan till exempel en sidvisning bara skickas en gång till servern och sedan blir det flera anrop från servern till de olika tjänsterna. Om ni använder tio olika tjänster på er webbplats som laddas in på varje sida kan ni minska det till endast ett anrop.

Kan vi sluta använda varianten av Google Tag Manager som körs webbläsaren?

Nej, ni behöver fortfarande ha en tagghanterare som fångar upp olika händelser och skickar vidare dem till Google Tag Manager Server. Den nya varianten av Google Tag Manager ersätter därför inte den Google Tag Manager som ni använder idag.

Det här kan vara ett problem om ni vill att era besökare inte ska behöva göra några externa anrop när de besöker er webbplats. Att köra Google Tag Manager i era besökares webbläsare innebär att anrop fortfarande kommer göras till Google för att kunna köra tagghanteraren.

Förhoppningsvis kommer de komma lösningar för att Google Tag Manager i webbläsaren inte ska behöva användas.

Frågor och svar

Vad är Google Tag Manager Server?

Det är en ny variant av Google Tag Manager som körs på en server istället för i besökarnas webbläsare eller på besökarnas telefoner. Det är en helt ny typ av tagghanterare som tekniskt kan beskrivas som en proxy.

Hur fungerar Google Tag Manager Server?

Istället för att göra många anrop från besökarnas webbläsare till olika server hos Google, Facebook osv görs endast ett anrop till Google Tag Manager Server som sedan skickar vidare anropen till de olika tjänsterna.

Varför ska ni använda Google Tag Manager Server?

För att ni får full kontroll på den data som samlas in på er webbplats och vad som ska skickas vidare till olika leverantörer.