Bakgrund
STIL, Stiftarna av Independent Living i Sverige, är en ideell förening och ett assistanskooperativ som bildades 1984. Organisationen tillhandahåller eller anordnar personlig assistans för medlemmar i sin förening. Idag anställer STIL cirka 1800 personliga assistenter och 20 kontorsmedarbetare. STIL arbetar också med opinionsbildning och är en del av den internationella Independent Living-rörelsen.
STIL har haft flera olika leverantörer kopplat till sina digitala kanaler och letade efter en engagerad samarbetspartner med kapacitet att både arbeta om webbplatsen och hålla ihop helheten. När vi började vårt samarbete hade STIL precis tagit fram en ny kommunikationsplattform och arbetat om innehållet på sin dåvarande webbplats. Man stod också i begrepp att lansera en ny grafisk profil. Dessa delar blev grunden för det koncept vi tog fram för den nya webbplatsen.
Uppdrag
Målgrupp
STIL:s webbplats har ett flertal målgrupper. De primära målgrupperna är medlemmar och potentiella medlemmar. Personer som har, eller borde ha, assistans samt deras anhöriga. Man har också ett aktivt opinionsbildande arbete varför en viktig målgrupp är opinionsbildare och beslutsfattare. STIL vänder sig också till sina anställda varav de flesta är assistenter i kooperativet. Slutligen har STIL stödmedlemmar som en uttalad målgrupp eftersom de är viktiga för rörelsens utveckling.
Målsättning
STIL hade följande mål med att bygga en ny webbplats:
- Fler med personlig assistans väljer STIL som assistanssamordnare.
- Skapa engagemang kring STIL:s politiska arbete genom att få fler att engagera sig i rörelsen.
- Framstå som en attraktiv arbetsgivare.
- En plats för att hitta bra information om Independent Living och livet med funktionsnedsättning.
Förväntningar
STIL hade flera viktiga förväntningar gällande design och interaktion på sin nya webbplats. Man ville förtydliga och renodla användarupplevelsen. Man ville förenkla funktioner och minimera komplexiteten på siten. Webbplatsen skulle SEO-optimeras och framför allt vara tillgänglig och möta WCAG:s krav om nivå AA. Det skulle också vara enkelt för redaktörer och andra som arbetar med webbplatsens CMS att utföra sina arbetsuppgifter.
Visuellt önskade sig STIL en tydlig, enkel och inbjudande design som förmedlar STIL:s värdeord; personligt, optimistiskt, visionärt, passionerat och utmanande.