Så kan AI stärka folkhögskolornas verksamhet

Den snabba tillväxten av AI väcker både intresse och oro hos många, men vad tycker egentligen Sveriges folkhögskolor om utvecklingen? Hur använder de AI idag? Det var de centrala frågorna inom uppdraget som resulterade i både djupare förståelse och konkreta planer för hur de kan nyttja och hantera den nya tekniken.

Leende ung man i ett klassrum med studenter tittar på datorskärmar

Bakgrund och utmaning 

Folkhögskolornas serviceorganisation (FSO) ansvarar för stöd, samordning och service för Sveriges samtliga 156 folkhögskolor. Digitaliseringen och den snabba AI-utvecklingen har skapat ett behov av ökad kunskap och samsyn bland folkhögskolorna. För att inte fastna i ett alltför snävt problemfokus, såsom AI leder till fusk, eller enbart tekniska frågeställningar var det avgörande för FSO att förstå behovsbilden ur ett bredare perspektiv samt lyfta diskussionen till att beröra verksamhetens förutsättningar, organisation och styrning. 

FSO ville därför genomföra en grundlig nulägesanalys och workshop som skulle bidra till samsyn och ge konkret stöd för att möta framtidens utmaningar och möjligheter med AI. 

Uppdragets mål 

Målet var att få en djupare förståelse för folkhögskolornas erfarenheter och attityder kring AI, samt att identifiera prioriterade utmaningar och möjligheter inom området. Resultatet skulle ligga till grund för att stödja folkhögskolorna i att strategiskt hantera AI-frågan framåt. 

Så här gjorde vi 

1. Plan & förankring 

Vi tog fram en detaljerad projektplan med syfte, upplägg och tidsplan, som förankrades med FSO och rektorsgruppen. 

2. Strategiskt planeringsmöte  

Rektorsgruppen deltog i ett möte där vi gemensamt fastställde ramarna för enkäten, intervjuerna och workshopen. 

3. Insikter 

Vi genomförde djupintervjuer med folkhögskolor för att identifiera AI-relaterade behov. Insikterna användes för att utforma en enkät, som skickades till alla folkhögskolor sommaren 2024. Analysen resulterade i en rapport om nuläge, utmaningar och prioriteringar. 

4. Workshop & prioritering

Slutligen faciliterade vi en fördjupande och engagerade workshop med skolledare som utifrån insikterna bidrog till att identifiera de viktigaste utvecklingsbehoven. Resultatet blev en handlingsplan med prioriterade insatser och strategier.

Erika Strandberg, porträtt

Erika Strandberg

Verksamhetsutvecklare och digital affärsutvecklare