Vad är webbanalys?
I den enklaste formen är webbanalys att spåra vilka sidor som en besökare på webbplatsen har besökt. För varje sidladdning skickas ett anrop till webbanalysverktyget. I webbanalysverktyget presenteras data i rapporter och utifrån dem kan analyser göras.
Gamla Google Analytics, nya Google Analytics 4 och Matomo är exempel på generella webbanalysverktyg. En del webbanalysverktyg har stöd för att spåra andra interaktioner än sidomladdningar av en sida, till exempel klick på dokument-, externa- och kontaktlänkar.

Det finns också mer specialiserade webbanalysverktyg, som Hotjar, CrazyEgg eller Heap. De kan spåra alla interaktioner på webbplatser, till exempel alla klick och scrollning på sidor. Istället för att presentera dem i tabeller presenteras data i värmekartor och videos.
Det är oftast bäst att kombinera ett generellt webbanalysverktyg och ett mer specialiserat webbanalysverktyg. Vilket specialiserat webbanalysverktyg som ni ska använda beror på vilken typ av webbplats ni har.
Webbanalys är en del av det som kallas för digital analys. Andra delar av digital analys är social media-analys och SEO-analys.
Vilka insikter får ni med webbanalys?
Webbanalys ger insikter om till exempel
- varifrån besökare kommit till webbplatsen (kanaler),
- vad besökare gör på webbplatsen,
- om besökare varit på webbplatsen tidigare och
- vilka besökarna är.
Det som är intressant att se hur olika siffror och egenskaper förändras över tid. Oftast är ett linjediagram, tidsserie, den vanligaste typen av visualisering i webbanalys.

Felkällor i webbanalys
Under förra rubriken användes begreppet besökare. Ofta heter det i webbanalysverkyget för användare. Men egentligen borde användare kallas för unika webbläsare.
I webbanalys kan enskilda personer spåras om det finns en inloggning på webbplatsen och det har gjorts en integration mellan inloggning och webbanalysverktyget.
För att kunna spåra användare och sessioner på webbplats behöver webbanalysverktygen använda kakor. En kaka kan inte delas mellan flera webbläsare. Om du på samma enhet besöker en webbplats i två olika webbläsare kommer webbanalysverktyget identifiera det som två olika sessioner av två olika användare.
Om kakor tas bort i webbläsaren kommer det i nästa besök på webbplatsen se ut som att det är en ny besökare, unik webbläsare. Kakor tas antingen bort av användaren i webbläsaren eller av webbläsaren själv på grund av integritetsskäl.
Det finns många fler felkällor i webbanalys. En siffra är aldrig exakt i webbanalysverktyg. Det är därför fel att säga ”1000 personer har besökt vår webbplats”. Vi kan säga att "1000 unika webbläsare har besökt vår webbplats".
Det som är intressant att titta på är relationen mellan siffror. Har en siffra förändrats över tid? Är den desamma som samma tidsperiod förra året. Det är mer rätt att säga ”30% fler unika webbläsare har besökt vår webbplats i jämförelse med förra året” än exemplet i föregående stycke.
Skillnaden mellan webbanalys och digital analys
Webbanalys är en del av det som kallas för digital analys. I digital analys ingår data från appar, social media, SEO-verktyg, nyhetsbrev, omvärldsbevakning, CRM-system och andra källor. Personer flyttar sig mellan olika enheter, plattformar och sammanhang.
Webbanalys var den första datakällan för att få insikter till användares beteenden i början av 2000-talet. Webbanalys är fortfarande en viktig källa till insikter, men ni behöver komplettera med data från andra källor för att få en fullständig bild.
Verktyg för webbanalys har oftast stöd för att spåra inte bara webbplatser utan även appar, intranät, datorprogram och mycket annat.
Webbanalys, kaklagen och GDPR
Webbanalys innebär en risk att bryta mot både dataskyddsförordningen (GDPR) och den så kallade kaklagen. Det är viktigt att ha ordning och reda kring vilken data som samlas in av olika verktyg.
För att lagra personuppgifter i webbanalysverktyg behöver personen i fråga ge medgivande. I verktyg som Google Analytics är det inte tillåtet att lagra någon form av personuppgifter även om personen har gett sitt medgivande. Det strider mot användningsavtalet för Google Analytics.

Webbanalysverktyg använder kakor, och kakliknande tekniker, för att hålla reda på att det är samma unika webbläsare som besöker flera sidor i ett besök. Typen av kakor som används i webbanalys kalla ofta för statistikkakor.