Vad vill dina användare veta, tycka, känna och göra?

Du kanske har hört uttrycket "som man frågar får man svar"? Den som sa det jobbade säkert med användbarhet på webben. Om du vill nå fram till kärnan av vad användarna vill få ut av din digitala tjänst är det nämligen viktigt att du frågar på rätt sätt – vad vill din målgrupp veta, tycka, känna och göra.

Att i din behovsanalys fråga vad målgruppen vill veta, tycka, känna och göra är en bra metod då det hjälper användarna att fokusera på behovet och drivkraften bakom användningsmålen. Risken är annars stor att du tar fram något användarna tror att de behöver, inte vad de faktiskt behöver.

Olika frågeformuleringar ger dig olika svar

Genom att exempelvis fråga vad en användare vill GÖRA alternativt vill HA får vi olika resultat. Det här kan verka lite abstrakt och därför vill vi ge ett exempel.

Vad vill du GÖRA och varför? Svar: Jag vill samarbeta med mina kollegor för att kunna jobba mer effektivt.

Vad vill du HA och varför? Svar: Jag vill ha ett diskussionsforum för att kunna samarbeta med mina kollegor.

I det andra exemplet ser användaren redan en färdig funktion framför sig, "ett diskussionsforum". Vi får inte heller lika mycket information om syftet och nyttan, vilket i det här fallet är "att kunna jobba mer effektivt".

Behov först, lösningsförslag sedan

Du vill försöka undvika att målgruppen fastnar i en specifik teknisk lösning – dels är funktionen kanske inte möjlig eller tekniskt krånglig, dels är det kanske inte det bästa alternativet i den valda plattformen. Det finns alltid flera lösningar på samma problem och det dyraste är inte alltid det bästa!

Det är så vi på Metamatrix lägger grunden för digitala tjänster som skapar nytta och värde för såväl verksamheten som målgrupperna. Vi har fler verktyg och metoder i vår verktygslåda, och utvecklar hela tiden nya.

Mer om användare

Regalskeppet Vasa ute på vattnet innan hon sjönk

Vad varje webbprojekt bör lära sig av Vasaskeppet

Att bygga krigsskepp för flera hundra år sedan och att bygga mjukvara har fler likheter än du kan tro. Vi går igenom hur du gör för att ditt projekt inte ska kapsejsa

En kvinna går med en rullväska

Vad menas med kundresor?

Kundresan visualiserar upplevelser och utmaningar dina kunder eller användare har när de interagerar med era produkter och tjänster. Kundresor hjälper er att se kundens verklighet och anpassa er efter den.

UX och Design

Vi strävar alltid efter ett användarcentrerat arbetssätt. Genom att utgå ifrån användarnas behov skapar vi produkter och tjänster som löser verkliga problem.
Publicerad: