Planera
Först och främst behöver bestämma kartans scope. Är det en begränsad serie av interaktioner som behöver kartläggas, eller användningen av en hel tjänst? Omfattningen avgör vilka medarbetare som behöver involveras, där ett smalare scope brukar förenkla.
Är personerna som behövs utspridda geografiskt? Se över möjligheterna att samlas digitalt eller i hybridformat. Se också över vilket underlag som finns tillgängligt och börja samla in det. Här har ni hjälp av:
- User stories.
- Insikter från telefonsamtal.
- Data från händelser i olika system, t.e.x CRM.
- Resultat från användarundersökningar.
- Analyticsdata från webben.
Ni behöver också ha koll på vem användaren är, och börja fråga er om det finns kunskap om användarna som ni inte har ännu. Identifierade kunskapsglapp hjälper till att peka på hur ni bör prioritera research.
Gör er research
Baserat på era identifierade kunskapsluckor som finns om era användare är det dags att planera för hur ni samlar in den extra kunskapen. Att samla in information om användare är inget som görs på några dagar, så planera för det. Ofta behövs 3-5 veckor för att slutföra en upplevelsekartläggning.
Workshop
När tillräckligt med faktaunderlag finns om användarna är insamlat är det dags att börja sätta ihop kartan. En typisk workshop börjar med en genomgång av underlaget och en diskussion som fokuserar på:
- Vad gör användarna?
- Vad tänker användarna?
- Vad känner användarna?
Diskussionen fortsätter med att gå igenom hur upplevelsekartan kommer att byggas upp visuellt. Kartan har kolumner som representerar steg i användarens upplevelse. Raderna i kartan representerar nyckelinformation om varje steg.
Normalt delas gruppen in i team som var och ett ansvarar för ett steg i upplevelsen. Dokumentation görs på post-it-lappar för att lätt kunna slå ihop eller ändra information senare under workshopen. Slutligen samlas gruppen för att sammanfatta resultatet. Vid det här laget finns en grov gemensam bild av vad kartan består av.
Slutför kartan
Efter genomförd workshop är det viktigt att reflektera över hur kartan skall framställas. Är det genom ett persona, eller kanske ur perspektivet av en kundtjänstmedarbetare?
I det här steget är det också viktigt att tänka på hur kartan slutligen skall se ut från start till slut. Någon som inte är insatt i arbetet som gjorts skall kunna förstå kartans innehåll utan att behöva fråga någon som var inblandad i processen.