Kundresa är en bra metod som hjälper er att flytta fokus till kundens verklighet snarare än att hålla fast i organisationens perspektiv. Kundresan visualiserar kundens behov och utmaningar så att det blir enklare att identifiera möjligheter att förbättra kundens upplevelse av en ny eller befintlig tjänst, och hur du som avsändare bemöter kunden.
Kundresor - kundinsikter, utmaningar och möjligheter
Kundresor ett bra metod som en del i ett förändringsarbete för att lyfta målgruppernas perspektiv och för att man ska få en förståelse för nuläget, helheten och för att hitta förbättringspotential.
Med kundresan som verktyg organiserar du kundinsikter, utmaningar och möjligheter. En kundresa visualiserar bra eller dåliga händelser som målgrupperna upplever när de har kontakt med er eller någon av era tjänster. Kundresan beskriver kundens beröringspunkter (touchpoints) med er, deras behov, drivkrafter, förväntningar, utmaningar och problem längs en tidaxel. Kundresan skapar förståelse internt i organisationen för att alla kontakter, hur små de än må vara, är lika viktiga för den enskilda personens upplevelse av er och tjänsten.