Vad menas med behovsanalys och förstudier?

I en förstudie eller behovskartläggning gör vi research, tar reda på fakta kring användarnas behov och analyserar förutsättningarna för att skapa en digital tjänst som utgår ifrån användarnas behov.

Målbild och identifiera målgrupper

Med utgångspunkt i verksamhetens affärsmål hjälper vi till att formulera effektmål för den kommande webblösningen. Tillsammans identifierar vi målgrupperna, det vill säga de användare som vi ska bygga tjänsten för och som så småningom förväntas använda webbplatsen och genomföra olika handlingar som gör att effektmålen uppfylls.

Om det behövs genomför vi en nulägesanalys som hjälper oss att förstå vad som behöver förändras, hur samspelet ser ut mellan olika insatser på webben eller intranätet eller andra mer verksamhetsorienterade aktiviteter som kan hjälpa er internt att framåt anta utmaningarna med era tjänster.

Insamling och värdering av behov

Den externa webbplatsen eller intranätet är till för att användarna effektivt ska kunna göra det de kom till webbplatsen för att göra, lösa en uppgift eller få den hjälp de behöver. I den här fasen utgår vi från de kommande användarna av webbplatsen eller intranätet. Under strukturerade former ber vi användarna att beskriva sin vardag och förklara vilket stöd eller verktyg som krävs för att de ska kunna genomföra viktiga eller vanligt förekommande uppgifter. Vi pratar om deras behov och vad de vill veta, tycka, känna eller göra när de använder lösningen.

Sammanställning och analys

Underlaget från behovsinsamlingen dokumenteras och sedan går vi tillsammans igenom det med er projektgrupp och analyserar materialet. I detta skede är det viktigt att behålla spårbarheten, det vill säga kunna visa på kopplingen mellan behovsanalysen, användarna och deras behov och ett eventuellt lösningsförslag.

Leverabler knutet till detta steg kan vara personas för att göra målgruppen mer levande, en effektkarta eller en kundresekarta.

Kvinna bakifrån med ryggsäck på en offentlig plats med många andra människor

Personas gör målgruppen levande

En persona är en fiktiv karaktär som vi tar fram för att beskriva målgrupperna utifrån deras beteende, attityder, kunskaper, datorvana med mera.

En kvinna går med en rullväska

Vad menas med kundresor?

Kundresan visualiserar upplevelser och utmaningar dina kunder eller användare har när de interagerar med era produkter och tjänster. Kundresor hjälper er att se kundens verklighet och anpassa er efter den.

Person i möte som är uppgiven och har fallit ihop på bordet

Vad vill dina användare?

Om du vill nå fram till kärnan av vad användarna vill få ut av din digitala tjänst är det viktigt att du frågar på rätt sätt – vad vill din målgrupp veta, tycka, känna och göra.

Publicerad: