Metamatrix försöker bidra till en mer hållbar digital värld. Det innebär bland annat att vi bryr oss om tillgänglighet på webben. Men också om integritet. Och lagar. Därför har vi en hel del tankar om kakdialoger. Här delar vi med oss av några av tankarna.
Kakor kan sänka vissa trösklar!
Fastän kakdialogerna oftast känns meningslösa finns det faktiskt en god tanke bakom: Vi användare ska förstå att saker vi gör på nätet kan sätta spår (kakor) i vår utrustning som kan användas för att analysera oss, och ibland även påverka oss. Lagstiftningen syftar också till att vi ska få åtminstone lite kontroll över detta.
På sätt och vis bidrar detta till att sänka trösklarna på nätet! Tack vare användarprofilering kan nämligen många tjänster finansieras med reklam istället för avgifter, vilket på ett sätt ökar den ekonomiska tillgängligheten.
Cookie banners kan vara diskriminering
Det går att säga mycket om den välmenande men extremt osmidiga regleringen om kakor.
Till att börja med kan vi konstatera att lagen om elektronisk kommunikation inte nämner ordet kaka, och den gäller även för annan liknande teknik (till exempel webbläsarens "fingeravtryck" och "lokal lagring"). Men för enkelhets skull använder vi ordet kakor i den här artikeln.
De funktioner för informerat samtycke till kakor som lagen kräver kallas ofta "cookie banners" på engelska, och finns av lite olika slag. Vi kallar dem för kakdialoger, och den här artikeln handlar om hur de borde utformas.
För kakdialogerna är inte bara irriterande, utan kan i många fall även diskriminera personer med funktionsnedsättning!
Diskrimineringen kan vara av flera olika slag. Inte minst handlar det om tre kategorier:
Vissa kakdialoger är svåra att komma förbi
Att ha en funktionsnedsättning är inte samma sak som att vara funktionshindrad. Men vissa digitala funktioner – till exempel vissa kakdialoger – är utformade på ett sätt som gör dem nästan omöjliga att komma förbi för vissa personer med funktionsnedsättning. Sådan utformning skapar funktionshinder!
Vissa kakdialoger ger inte information till alla
Vanligare är kakdialoger som tvärtom är alldeles för lätta att komma förbi – med konsekvensen att personer med funktionsnedsättning kanske aldrig nås av den information som de enligt lag har rätt till!