Vad är Google Analytics?
Google Analytics används i första hand till att samla in data om hur en webbplats används. Det är en av de vanligaste verktygen i webbanalys. I oktober 2020 ersattes Google Analytics med nya Google Analytocs 4 som standardtyp av Google Analytics. Verktyget är också en del av Google Marketing Platform.
En vanlig missuppfattning är att Google Analytics spårar alla interaktioner en besökare gör på en webbplats. Men som standard spåras endast de webbsidor som besökarna surfar på. En webbsida som visas skickar in en anrop som kallas för sidvisning till Google Analytics.
Andra interaktioner än sidvisningar kan spåras, men det sker inte automatiskt. Genom att lägga in extra spårning med hjälp av Google Tag Manager kan interaktioner som klick på länkar, scrollning och liknande spåras. Det kallas ofta för händelsespårning.
Google Analytics behöver kod på webbplatsen eller i mobilappen för att data ska kunna samlas in. Det görs oftast via Googles tagghanterare Google Tag Manager, men det kan också implementeras direkt i webbplatsens kod. När besökare sedan använder webbplatsen eller mobilappen skickas anrop till Google Analytics.
De flesta använder gratis-versionen av Google Analytics, men det finns en betalversion. Den största skillnaden är att den hanterar större mängder med data. Det tillkommer också en del funktioner som underlättar mer avancerad analys.
Google Analytics, GDPR och kaklagen
Användningen av Google Analytics påverkas av två stycken lagar, dataskyddsförordningen (GDPR) och den så kallade kaklagen. GDPR reglererar vad som är personuppgifter och hur personuppgifter får hanteras. För att fungera optimalt behöver Google Analytics använda kakor (cookies) och påverkas därför också av kaklagen. Det är alltid bäst att konsultera en jurist kring hur just ni kan använda Google Analytics på er webbplats.
Google Analytics hade redan innan GDPR började gälla regler för hur personuppgifter får hanteras. Det är inte tillåtet att skicka personuppgifter till Google Analytics, till exempel personnummer, e-postadresser eller andra uppgifter som kan identifiera en enskild person. Google Analytics sparar också IP-nummer vilket också kan ses som en personuppgift. Det är möjligt att ställa in att Google Analytics ska anonymisera IP-numret.
Att personuppgifter kommer in i Google Analytics beror oftast på ogenomtänkt utveckling av webbplatsen eller slarvigt uppsatt extra spårning i Google Tag Manager. Det vanligaste exemplet är att personuppgifter finns med i webbadressen för en sida som skickas till Google Analytics.
Kaklagen och den så kallade kakdomen innebär att besökare på webbplatsen ska ge sitt medgivande av vilka kakor som sätts i besökarens webbläsare.
I juli 2020 kom EU-domstolen med en dom, Schrem II, som med stor sannolikhet kommer att påverkar hur Google Analytics kan användas.
Alternativ till Google Analytics
Beroende på era behov kanske inte Google Analytics är rätt verktyg för att samla in och presentera data. Det finns många alternativ. Ett av de populäraste alternativen är Matomo (tidigare kallat för Piwik), som liknar Google Analytics men är öppen källkod. Andra alternativ men som kostar är Vizzit, Siteimprove Analytics och Adobe Analytics.
Ett av de främsta skälen till att fundera på ett alternativ till Google Analytics är för att ni ska full kontroll på den data som samlas in. Ni kan använda verktyg som Matomo och Adobe Analytics på en egen server som ni har full kontroll över. Även om Matomo inte har några licenskostnader blir det en kostad för servern och förvaltningen av Matomo.