Från internet för musiklärare till modern digital byrå

Historien om Metamatrix började för 20 år sedan i en källarlokal i Vasastan i Stockholm. Patrik Hassel var nyutexad från Bibliotekshögskolan och Pär Lannerö student på KTH. Deras vägar korsades i mitten på 90-talet och tillsammans med tre andra internetpionjärer grundade de 1999 Metamatrix.

Patrik Hassel och Per Lannerö
Patrik Hassel och Pär Lannerö, någon gång på 90-talet.

Allt började egentligen med ett projekt som ett par drivna entreprenörer på Skolverket drog igång i mitten på nittiotalet. Projektet kallades Musiknet och var en satsning på att få musiklärare att använda ny teknik och internet för samverkan.

­– Jag var nybakad student från bibliotekshögskolan, berättar Patrik Hassel. Första terminen på utbildningen föddes det moderna internet när den första grafiska webbläsaren släpptes. Vi surfade på de hundra webbplatserna som fanns och jag tyckte det var väldigt häftigt allting. När jag var klar med utbildningen 1996 så fick Skolverket tag i mig och involverade mig i deras satsning på ny teknik. Mitt perspektiv var inte i första hand programmering utan att sammanföra folk, nätverka och projektleda.

– Jag pluggade på KTH och kom tidigt i kontakt med internet, säger Pär Lannerö. Jag fick rätt mycket frågor om vad internet var för något så jag skrev en handfull webbsidor om det, en introduktion till internet som hette "Ett smultronställe för internetblåbär". Den väckte en hel del intresse och det slutade med att Skolverket anställde mig för att jobba vidare med den och lite andra projekt parallellt med studierna. Så småningom kopplades jag ihop med Patrik och Greg Fitzpatrick som var ansvarig för projektet med internet för musiklärare.

Svenska förlagan till Silicon Valley i Atlasområdet

Greg Fitzpatrick hade en studio i Atlasområdet som blev navet för flera spännande internetprojekt. Till studion lyckades man med kreativa metoder dra in en lina med ett, för tiden, extremt snabbt internet (2 Mbps!). I utbyte mot att få använda linan med internet knöt Greg sen till sig företag som kunde leverera olika delar till projekten, till exempel databasexperter, 3D-designers och webbutvecklare. 1998 började man jobba med ett projekt som hette Musikkartan, en tjänst för att samla spelningar och events i en sökbar kalender. Greg insåg att det fanns stora fördelar med att standardisera evenemangsinformationen för att förenkla hanteringen av evenemangen.

– Samtidigt höll det på att växa fram en standard för händelser så att olika kalendrar skulle kunna prata med varandra. Vi engagerade oss i frågan och satt med i standardiseringsgruppen IETF-calendar för att påverka vilka parametrar som skulle finnas med. Vi såg enorma möjligheter med standardiserad metadata på internet, även för andra branscher än kulturbranschen. Vi hade stora visioner om hur internet skulle kunna förbättra världen men vi såg också att det fanns en affärsmässig potential i det här, berättar Pär.

Så 1999 gjorde de slag i saken. Johan Groth, Benny Regnér, Greg Fitzpatrick, Pär Lannerö och Patrik Hassel grundade Metamatrix. Internet var glödhett och med riskkapital i ryggen var det full fart framåt. Man byggde kalendersystem åt bland andra Metro, Stockholms stad och SvD, utvecklade studera.nu åt Högskoleverket och jobbade med metadata och standardisering av jobbannonser på arbetsmarknadsområdet. Sen gick luften ur internetbubblan och den glödheta branschen blev iskall över en natt.

– Det var tufft. Vi fick i princip börja om från början igen. Vi hade gått ut hårt och anställt så många vi kunde och nu fick vi säga upp halva personalstyrkan. För att överleva riktade vi in oss mer och mer på konsultverksamhet. Det fanns en efterfrågan på vår kompetens och vi gjorde bland annat utredningsuppdrag åt myndigheter och offentlig sektor, berättar Patrik.

CMS-eran börjar

2007 gick Metamatrix ihop med webbyrån Interfolio och tog första steget mot att bli en mer renodlad webbyrå. Fokus flyttades från analys, utredningar och e-tjänster till webbutveckling i CMS som Episerver och Sitecore. Erbjudandet fokuserades på att utveckla och stärka kundernas närvaro på webben. 

– Vi har under de här 20 åren klarat flera tuffa perioder och visat att vi kan anpassa oss till förändringar. Vi har också lyckats attrahera och behålla kompetenta och duktiga medarbetare, en väldigt viktig framgångsfaktor, säger Patrik.

Vad är egentligen the Matrix?

Många tänker kanske på filmen Matrix när de hör namnet Metamatrix. Men vad kom namnet ifrån?

– Vi ville heta något med Meta för metadata. Vi var först inne på Metalogic, men det var upptaget. Då blev det matrix som i matris. Filmen kom i samma veva, säger Patrik.

Pär fyller i:

– Matrix kom egentligen från det tidiga internet. I början fanns det flera olika nät förutom internet: MEMO som var globala nät hos företag som Ericsson och Volvo, Fidonet för BBS:er, Compuserve, Microsofts eget nät MSN, America online med flera. Det gick att skicka e-post mellan några av dem, genom special-adressering via datorer som kopplade samman dem. Alla nät som hade en sådan e-postbrygga till de övriga kallades med ett samlingsnamn för "the matrix".

Hållbar webb även i framtiden

På 20 år hinner det hända en hel del men den långsiktiga visionen består.

– Vi såg tidigt potentialen med standardisering och metadata. Vi har inte alltid kunna realisera potentialen fullt ut men med facit i hand, när det nu till och med kommer lagkrav på metadata för tillgänglighet, så var det en korrekt analys av en av internets stora fördelar. Nu har vi både en tradition och kompetens inom området som blir allt mer efterfrågad, säger Pär.

– Det har hänt mycket med internet under de här 20 åren. Men kärnan i vårt erbjudande med tillgängliga och hållbara digitala tjänster och lösningar känns lika relevant idag som tidigare, om inte mer, säger Patrik.

20-årsjubileet firas den 6 september med en stor fest på Metamatrix kontor i Stockholm.

Kort om Metamatrix

Grundades 1999 av Benny Regnér, Johan Groth, Greg FitzPatrick, Pär Lannerö och Patrik Hassel. Pär och Patrik finns kvar i bolaget. Har idag 15 medarbetare och kontor i på Kungsgatan i Stockholm.

Våra tjänster

Digital utveckling och Webbanalys

Med agil utvecklingsmetodik och dokumenterade ramverk säkerställer vi att ni får en tillgänglig teknisk lösning som håller långsiktigt. Oavsett om det är Episerver, Umbraco eller Wordpress levererar vi säkra lösningar som går att integrera mot såväl CRM som BankID, medlemsregister och interna system. Vi hjälper er att förstå affärs- och användarbehov och ta smartare beslut med hjälp av data.

UX och Design

Vi strävar alltid efter ett användarcentrerat arbetssätt. Genom att utgå ifrån användarnas behov skapar vi produkter och tjänster som löser verkliga problem. Vi säkerställa att varje steg i utvecklingen bidrar med värde så att vi inte slösar resurser utan skapar produkter som tillför något. För det viktiga är inte vad en produkt kan göra, utan vad användaren kan göra med produkten.

Ett mötesbord med papper, datorer och pennor. Någon pekar på en effektkarta.

Verksamhetsstrategi

Ta tillvara på digitaliseringens möjligheter! Med experter inom affärsstrategi, innovation, samverkan och förändringsledning hjälper vi er att navigera i en snabbrörlig och komplex värld. Vi kan hjälpa er med att identifiera målbilder och önskade effekter, genomföra en förflyttning eller öka kompetens och förmåga inom verksamheten. Resultatet hjälper både ledning och organisation att utveckla verksamheten och nå hållbar tillväxt.

Händer som läser på ett tangentbord med blindskrift.

Tillgänglighet

Det ska inte krävas perfekt syn, hörsel eller finmotorik för att tillägna sig innehåll på webben. Webben ska vara tillgänglig för alla. Vi har jobbat med digital tillgänglighet längre än de flesta. Vi vill göra livet enklare för så många människor som möjligt, oavsett funktionsförmåga. Arbetet med att förbättra den digitala tillgängligheten genomsyrar allting vi gör.

Publicerad: