Vad lockade dig till att bli verksamhets- och affärsutvecklare?
Min stora nyfikenhet och övertygelse om att allt kan bli bättre har gjort att jag ofta initierat olika utvecklings- och förbättringsprojekt på mina arbetsplatser. Den inställningen har tagit mig från traditionella marknadsföringsroller till positioner inom verksamhetsutveckling, digitalisering och det spännande gränslandet mellan verksamhet och IT. Trots att jag ofta skämtsamt säger att jag inte kan någonting om IT, har jag genomfört betydande förbättringar och drivit flera framgångsrika projekt inom området.
Hur har din yrkeskarriär påverkat dig i din roll?
Jag har en bred bas att stå på med många olika slags uppdrag och roller i mitt bagage. Det är en styrka i arbetet som verksamhetsutvecklare då det hjälper mig att enklare ta in och förstå olika perspektiv. Jag är glad över att jag inte har specialiserar mig i en viss bransch, utan att jag i stället samlat kompetens från exempelvis tillverkningsindustrin, life science, hälsovård, bibliotek, detalj- och e-handel, byråvärlden, fastighetsbranschen och offentlig sektor.
Vilka utmaningar har du mött med att få ledningen att förstå digitaliseringens vikt, och hur har du hanterat dem?
Det är inte ovanligt att man kommer in i en verksamhet där de operativt ansvariga, såsom IT-chefer, digitaliseringsansvariga, kommunikatörer och webbansvariga, vill driva en förändring men upplever att ledningen inte har förstått eller ser sig själva som en del av den förändringen. Resultatet blir att man initierar olika projekt och piloter, effekten blir mest tomtebloss och den stora verksamhetsförändringen realiseras aldrig. Enligt min erfarenhet är det omöjligt att genomföra en större förflyttning utan att ha ledningen med sig. De måste ha tillräcklig kunskap för att kunna vara ambassadörer för arbetet. Ofta brister det just där, i kunskapen.
Det är märkligt att man kan sitta i en ledningsgrupp 2024 utan grundläggande kunskaper om digitalisering, medan andra kunskaper värderas betydligt högre. Det är problematiskt. Min farhåga är att många hanterar AI på samma sätt just nu, ledningen pekar på någon i organisationen som får ansvaret för att ta genomföra en AI-pilot, ta fram en AI-strategi eller en AI-policy. Ett sådant tillvägagångssätt är på förhand dömt att misslyckas.
Vilka strategier har du använt för att öka digitaliseringsmedvetenhet?
Det första steget är alltid att lyssna på alla inblandade, göra dem till en del av lösningen och säkerställa att alla är motiverade och införstådda med vad arbetet innebär. Jag tror på en kombination av individuella samtal, att samlas i grupp för att hitta en gemensam helhetsbild och att förmedla grunderna kring digitalisering till alla.
Men allt prat måste leda till handling. Det går inte att tänka ut en lösning eller förflyttning; man måste kavla upp ärmarna och börja. Det är egentligen inte så viktigt vad man börjar med, utan det viktiga är att man börjar, att man övar på att misslyckas och löpande justerar planen utifrån det man lär sig.
Det låter trivialt, men i offentlig sektor, där förvaltningslogiken är strukturerad på ett helt annat sätt, kan ett agilt arbetssätt verka både oseriöst, dyrt och riskabelt. Men i själva verket är det precis tvärtom! Att arbeta agilt är nödvändigt för att driva verklig förändring och förbättring.