Vad är data governance?
Data governance är mer vanligt att diskutera inom andra områden i IT-världen än i digital analys och webbanalys. Ofta i samband med det som kallas för data management och business intelligence (ofta förkortat BI). De områdena handlar förenklat om att hantera en organisations all data för att kunna fatta beslut utifrån den. Digital analys och webbanalys är i jämförelse med business intelligence ett relativt ungt område och det finns mycket att lära från det, bland annat om data governance.
Data governance löser bland annat följande problem:
- korrekthet - så att ni kan lita på den data som finns.
- användbarhet - så att ni kan använda data i olika sammanhang.
- laglighet - säkerställer att er data följer de regler, policys och lagar som finns (till exempel GDPR och kaklagen)
- säkerhet - säkrar upp att ingen obehörig har tillgång till er data.
- ansvar - pekar ut vem som äger den data som finns och ser till att data governance tillämpas.
- värde - ser till att arbetet kring data i er organisation skapar värde.
Hur säkerställer jag data i digital analys?
Här följer exempel på vad de olika punkterna innebär inom digital analys:
Kvalitetssäkring
- att data som samlas in i Google Analytics, Matomo och andra verktyg är från människor och inte botar.
- att inte trafik från er organisation registreras i webbanalysverktyg.
- att veta hur mycket reklamblockerare och andra typer av blockerare påverkar mängden trafik som registreras i webbanalysverktyg.
- att ni har koll på varifrån besökarna kommer till webbplatsen till exempel genom användning av kampanjkoder.
Användbarhet
- att det är enkelt för de som ska ta del av och använda den data som samlas in. Till exempel genom att de får tillgång till olika verktyg och möjlighet att hämta data till dashboards-verktyg, till exempel Google Data Studio.
- att det tas fram färdiga dashboards och rapporter för de viktigaste mätpunkterna, KPI:erna, så att du och dina kollegor inte behöver leta data i Google Analytics.
Lagenlighet
- att ni inte lagrar personuppgifter i Google Analytics eller andra analysverktyg.
- att ni följer leverantörernas, till exempel Googles, avtal.
- att ni informerar om hur ni använder spårningsverktyg på er webbplats.
- att ni hanterar samtycke om att data samlas in, till exempel genom att visa ett popup-fönster där besökarna godkänner att deras besök får spåras av olika verktyg.
- att ni har rutiner kring hur ni tar bort och ger ut data till besökare som begär det.
Säkerhet
- att ni vet vilka som har tillgång till vilken data i olika verktyg för digital analys.
- att ni har hög säkerhetsnivå kring hur tagghanterare, till exempel Google Tag Manager används, för att inte obehöriga ska kunna ändra er webbplats funktion via tagghanteraren.
Ansvar
- att det är tydligt i er organisation vem som ansvarar för olika data och,
- att data governance tillämpas på den data som finns.
- att era kollegor får utbildning kring hur de arbetar med data och/eller får kontinuerliga dashboards/rapporter utifrån deras behov.
Värde
- att ert arbete med digital analys kostar mindre än vad det bidrar med att skapa i värde för er organisation.
- att ni kan se hur interaktioner i olika kanaler bidrar till att tjäna pengar (konvertering).
Tips för att tillämpa data governance i digital analys
Här kommer mina bästa tips till er:
- Börja i mindre skala med det som har med lagenlighet och säkerhet att göra.
- Arbeta därefter med kontinuerliga förbättringar utifrån vad som är mest prioriterat.
- Hitta en lagom nivå för att kontinuerligt säkerställa data governance.
Beroende på vad ni har för typ av webbplats och typ av besökare krävs olika ambitionsnivå för data governance. Vilken nivå ni behöver ha beror på storlek på organisationen och vilken typ av data ni hanterar. Till exempel innebär en webbplats med inloggning mer arbete än en webbplats som inte erbjuder några möjlighet för besökarna att mata in uppgifter i formulär och liknande. Webbplatser som hanterar känsliga personuppgifter kräver mer arbete.