Metamatrix spanar - juni 2024

Det bjuds på beteendeinsikter, marknadsföring och självfallet lite AI i månadens inlägg där olika AI-verktyg fortsatt utforskas.

Ordval och inramning ökar återbetalning av lån

Niklas Laninge skriver om Irrational Labs studie som får människor att betala mer på sina ammorteringar genom fokus på beteendeinsikter. Läs studien "Accelerating Loan Repayment Through Behavioral Insights".

8 trender inom marknadsföring

Dun & Bradstreet listar 8 trender inom marknadsföring för 2024 som kanske inte direkt överraskar men som är väl värda att reflektera kring. Självklart hittar vi AI som en given trend på listan.

Apple satsar stort på AI - är det nu som AI sprids bland "vanliga människor"? 

Reaktionerna var blandade när Apple meddelade sin satsning på AI. Teknikjätten har en stor användarbas och många aktiva enheter runt om i världen. Endast framtiden kan utvisa om Apple ännu en gång tar världen med storm. 

Månadens AI-svep

Månadens AI-svep innehåller flera godbitar. Som tidigare nämnts så är det absolut dags att börja utforska AI. Vi har tittat närmare på några verktyg på en grundläggande nivå. 

Metamatrix spanar - september 2024

I september bjuder vi på 2,5 nostalgiska inlägg, Synskadades Riksförbund ser både fördelar och risker med AI-utvecklingen och Microsoft "köper" ett kärnkraftverk.

Metamatrix spanar - augusti 2024

I augusti månads trendspaning lyfter fram att vi i framtiden kan behöva betala mer för vårt kaffe än vad våra vänner gör. Vi tar en titt på hur Sveriges webbplatser presterar och påminner om att kraven på digital tillgänglighet skärps nästa år.

Metamatrix spanar - juli 2024

Juli månads stora snackis var Crowdstrikes uppdatering som orsakade kaos på världens flygplatser och inom vården. Utöver detta har Google ångrat sig gällande utfasning av kakor i Chrome.

Publicerad:
Thomas Hansson, porträtt

Thomas Hansson

Projektledare och kundansvarig