Umbraco byggs på .NET Core
Umbraco har just nu ett projekt att för att flytta Umbraco till .NET Core, från dagens .NET Framework. Detta tekniklyft görs av utvecklarteamet på Umbraco med hjälp av The Unicoreteam - ett team inom Umbraco-communityt. Just nu finns en alpha-version att testa.
.NET Core är en utvecklingsplattform som underhålls av Microsoft och .NET Communityt. Plattformen utvecklas som öppen källkod. Det är en "cross-platform" vilket innebär att den fungerar på olika operativsystem som Windows, macOS och Linux samt på olika typer av enheter (exempelvis telefon, dator), i olika molnlösningar och i inbyggda/inbäddade system.
Vad är fördelarna med att använda .NET Core?
- Frihet
Det som är byggt på .NET Core kan köras på olika plattformar så driften kan vara hos Microsoft Azure, Amazon Web Services (AWS) eller Google (eller eget). - Skalbarhet och prestanda
Enkelt att bygga små delsystem (micro services) som snabbt kan skalas upp och ner , .NET Core är mycket snabbare och mindre än .NET vilket ger mer prestanda till en mindre peng. - Kompatibilitet
.NET Core kan köras tillsammans med klassiska .NET vilket gör det enkelt att bygga vidare på befintliga .NET-system med ny teknik.
Läs mer om Umbraco och .NET Core här.
Läs mer om CMS-verktyget Umbraco här.
Vägledning för cookies i Danmark
Datatilsynet, dataskyddsmyndigheten i Danmark, har tillsammans med andra myndigheter tagit fram en vägledning för cookies. Vägledningen beskriver ett antal krav för användning av cookies bland annat
- En aktiv handling måste ha ägt rum för att ett samtycke ska anses giltigt.
- Användarna måste ges samma möjlighet att acceptera och neka användningen av cookies.
- Det måste finnas tydlig information om syftet med och lagringstiden för cookies.
- Samtycke måste hämtas in innan cookies sätts.
- Användare måste kunna ångra sitt samtycke.
- Endast nödvändiga cookies får sättas innan samtycke har hämtats in.
Här hittar du den danska cookievägledningen.
Google börjar med textranking
Google har blivit bättre på att tolka text och började i mitten på februari att rulla ut "passage ranking" på den engelska sökmotorn. Planen är att alla språk inom kort ska ha samma funktion. Det svenska begrepp som har börjat användas för passage ranking är textrankning.
Textranking innebär att Google ska komma ihåg textinnehåll så att sökmotorn kan hitta specifika svar i en större mängd text. Syftet är att Google ska ge bra sökresultat på specifika frågor som kan ligga "gömda" i större textmängder eller där övrigt innehåll inte matchar sökfrågan.
Låt oss säga att du söker efter "hur vet jag om en dörr går inåt eller utåt?". Det du vill veta om du kan se hur en dörr öppnas. Sökmotorn hittar bara resultat på webbplatser som säljer dörrar som går åt inåt eller utåt men det var inte det du var ute efter. Sen hittar sökmotorn ett forum där ett inlägg nämner hur du kan se om en dörr går inåt eller utåt. Resten av inläggen i formuet handlar om andra saker men det är ändå denna text som Google presenterar för dig.
Ett sökresultat utifrån textranking visas i toppen av sökresultatet som en featured snippet. En featured snippet är en informationsruta som syns överst i sökresultatet som ett svar på sökningen som gjorts.
Läs mer om Googles textranking här.
AI-agendan för Sverige och kan jag verkligen få något vettigt ur ett AI
I veckan presenterades AI-agendan för Sverige av RISE. AI-agendan presenterar förslag som syftar till att accelerera de positiva effekterna av AI-användningen på kort och lång sikt. Bland förslagen finns satsning på AI-forskning, ökad samverkan, svenskt AI-center, use-case-factory med goda exempel på AI-tillämpningar, målbild och mätetal samt ökat engagemang bland olika aktörer i Sverige.
Läs mer om förslagen från AI-agendan här.
Är du mer nyfiken på AI så kolla in detta klipp när programmeraren Tom Scott tar hjälp av OpenAIs GPT-3 för att få tips på innehåll till sina videos som han själv inte har tänkt på och han är förvånad över de bra idéer han får.